همایش تولیدکنندگان ACC؛ بررسی چالش ها و ارائه راهکار‌های رفع مشکلات

همایش تولیدکنندگان ACC؛ بررسی چالش ها و ارائه راهکار‌های رفع مشکلات

مهندس صمد صومی در همایش تولیدکنندگان ACC که روز پنج شنبه، اول تیر ماه 1401، در سالن کنفرانس هتل پارس تبریز به میزبانی این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: شرکت پلیمر بتن آران از زمان شکل‌گیری برای افزایش کیفیت محصولات خود با مراکز پژوهشی دانشگاه‌های تبریز، فنی و حرفه‌ای و نیز دانشگاه هنر اسلامی در ارتباط بوده است.

نائب رئیس انجمن صنفی بتن سبک AAC، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری را نتیجه این ارتباطات دانست و ادامه داد: در ثمره این همکاری ها و ارتباطات، 10 پایان‌نامه در حوزه بلوک سبک اتوکلاو شده به نتیجه رسیده است و در ماه‌های اخیر نیز با بنیاد نخبگان استان، همکاری های مشترک را آغاز کرده‌ایم.

مدیر شرکت پلیمر بتن آران در ادامه سخنانش به عدم آشنایی کافی جامعه با بلوک های AAC اشاره کرد و گفت: بخش فنی و فروش این شرکت برای تغییر نگر ش و معرفی این محصول و مزایای بی‌بدیل آن، ارتباطات بسیاری را با بخش‌های مختلف جامعه مهندسی استان برقرار کرده است.

مهندس صمد صومی، «سبکی وزن»، «عایق حرارتی و صوتی» و «مقاومت فشاری مناسب» را از ویژگی های بلوک دیواری سبک اتوکلاو شده دانست و افزود: استفاده از بلوک های AAC اجرای سریع و آسان تاسیسات را فراهم می کند و سبب افزایش زیربنای قابل استفاده و نیز طول ساختمان، مقاومت در برابر آتش، کاهش ضخامت نازک کاری، کاهش چشمگیر هزینه‌ها، اجرا در هوای سرد و امکان نصب مطمئن لوازم به دیوار می شود.

همایش تولیدکنندگان ACC؛ بررسی چالش ها و ارائه راهکار‌های رفع مشکلات

حضور پررنگ پلیمر بتن آران در پروژه های بزرگ ساختمان سازی استان

وی در بخش دیگری از سخنانش به حضور پررنگ شرکت پلیمر بتن آران در پروژهای بزرگ ساختمان‌سازی استان اشاره کرد و گفت: بیمارستان امام رضا(ع)، برج تجارت جهانی، مرکز تجاری اطلس، برج آنا، ساختمان شهرداری مرکز و نیز ایستگاه های متروی تبریز نمونه ای از سازه‌‌هایی هستند که از بلوک های AAC این شرکت در دیوارهای آنها استفاده شده است و در بیمارستان حال احداث مراغه نیز این شرکت حضور دارد.

نائب رئیس انجمن صنفی بتن سبک AAC، راه‌اندازی واحد تولیدی این محصول را نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم معرفی کرد و ادامه داد: عدم بازگشت سرمایه در مدت پنج سال عملا سبب ضرر و زیان سرمایه‌گذاران این حوزه می شود.

مهندس صمد صومی در بخش پایانی سخنانش به کاهش قیمت بلوک‌های ACC در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: قیمت پایین بلوک دیواری سبک اتوکلاو شده نسبت به محصولات مشابهی چون آجر فشاری، بلوک سیمانی و… تاسف بار است و انتظار داریم با همکاری و همفکری تولیدکنندگان AAC در ایران، شاهد مناسب‌سازی قیمت آن و افزایش مصرف کنندگان باشیم.

رئیس انجمن صنفی بتن سبک ACC نیز در این همایش به سابقه 54 ساله تولید این محصول در کشور اشاره کرد و گفت: بتن سبک ACC با وجود حضور طولانی مدت در کشور و نیز کیفیت بالا و مزایای متعدد آن جایگاه شایسته خود را در صنعت ساختمان‌سازی ایجاد نکرده است.

محمود عزیزیان با بیان اینکه سهم بلوک‌های ACC در صنعت ساختمان‌سازی‌ کشور در حدود 4 تا 5درصد است، ادامه داد: چنانچه این میزان به 8درصد برسد کارخانه‌های تولید کننده این محصول با ظرفیت کامل فعالیت خواهند کرد و به سودآوری مناسب خواهند رسید.

وی، اقبال کم به بلوک های AAC و قیمت پایین در بازار را از مشکلات این حوزه دانست و افزود: انتظار داریم برگزاری چنین همایش‌هایی به اخذ تصمیماتی موثر در زمینه‌های تغییر نگرش مصرف کنندگان و همگرایی تولیدکنندگان منجر گردد.

رئیس انجمن صنفی بتن سبک ACC با اشاره به اینکه هیات مدیره این انجمن، جلسات متعددی را با مسئولان حاکمیتی این حوزه برگزار کرده است، اظهار کرد: متاسفانه مدیران وزارت صمت صاحب نگرش خلاق و موثر در این حوزه نیستند و از سوی دیگر تغییرات مدیریتی به این مشکلات دامن می زند.

همایش تولیدکنندگان ACC؛ بررسی چالش ها و ارائه راهکار‌های رفع مشکلات

محمود عزیزیان در ادامه سخنانش از صاحبان مجموعه‌های تولیدکننده بلوک های AAC درخواست کرد تنها به جلب حمایت مدیران دولنی بسنده نکنند و در بخش‌های فنی و فروش خود با اقدامات نوآورانه، مصرف کنندگان را با مزایای بی‌بدیل این محصول آشنا کنند.

وی در بخش پایانی سخنانش به کاهش انبوه‌سازی در کشور در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: لازم است برای گسترش مصرف کنندگان به دنبال حضور در پروژه‌های کوچک و ساختمان های زیر 10 طبقه هم باشیم و این مهم هم زمانی ممکن می شود که بتوانیم مشتریان را به خوبی اقناع کنیم.

بر اساس این گزارش، بتن هوادار اتوکلاو شده Autoclaved Aerated Concrete یک نوع خاص بتن سبک متخلخل است که عمدتاً از مواد با پایه سیلیس، سیمان و آهک ساخته می شود. برای نخستین بار در سال 1923 میلادی ، دکتر اکسل اریکسون استادیار تکنولوژی ساختمان در انستیتو رویال تکنولوژی استکهلم کشور سوئد موفق به ساخت این بتن گردید.

کارخانه پلیمر بتن آران در دی ماه 1390 و در زمینی به مساحت 24 هکتار واقع در شهرک صنعتی شهید سلیمی راه اندازی شد. پلیمر بتن آران به عنوان اولین تولید کننده بلوک های AAC با نام تجاری «آرانلکس»، آغازگر فصل جدیدی در صنعت ساختمان استان آذربایجان شرقی بوده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *